Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Run4.no følger som minimum standard betingelser og vil alltid strekke seg langt for at du som kunde blir fornøyd med produktene du handler.

Innledning

Dette kjøpet er regulert av nedenstående salgsbetingelser. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forståes som noe begrensing i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukerombudets veileder her.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillings-løsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av ferskvarer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er Run4, Spikkestadveien 10, post@run4.no, 55 95 11 00, Org nr: 983251986, og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale, og er oppgitt i NOK inkl mva. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Du betaler trygt hos Run4.no, med Klarna, Vipps eller Paypal sine betalingsløsninger. Beløpet trekkes fra konto i henhold til den løsningen du velger hos. Ved kortbetaling/Vipps, vil beløpet reserveres direkte på kortet, før du mottar varene.

All kortinformasjon blir oppbevart i henhold til kortselskapenes regelverk. Hvis reservasjon ikke kan foretas, forbeholder Klarna seg retten til å avise betalingen og bestillingen kan dermed ikke gjennomføres.

6. Levering

Run4 sender ut bestillinger gjort før kl 16, samme dag. Senest første virkedag etter helgedager. Levering skjer med Bring Pakke i postkassen og kjøper mottar sporingsinformasjon på sms/epost når våren er klargjort. Leveringstid er avhengig av geografisk tilhold men skjer erfaringsmessig innen 1-4 dager. (Posten har levering annenhver dag i hele Norge)

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har hentet varen i tråd med punkt 6.

8. Klager/Reklamasjon

Angrerettloven gir en generell rett på 14 dagers angrefrist fra leveringsdato for å angre på ditt kjøp, men det er spesielle bestemmelser i Angrerettloven for tidsbestemte ytelser og varer som forringes raskt. Skader ved normal bruk og slitasje omfattes ikke av denne garantien.

Har du klager/reklamasjon?

Hvis du har fått en feil i bestillingen, en vare som enten er skadet eller ikke holder god nok kvalitet, så omfattes dette av vår kvalitetsgaranti. Feilvarene må rapporteres så fort som mulig, innen en uke. Reklamasjon kan rettes til hentested eller sendes skriftlig pr. epost.

Alle produkter skal leveres tilbake til oss innen rimelig tid. Kjøper dekker retur hvis ikke annet er avtalt. Vi har risikoen for transporten tilbake til oss. Vi er forpliktet til å betale tilbake til deg det du har betalt inkludert porto for forsendelsen til deg. Tilbakebetaling skal finne sted innen fjorten dager etter at vi mottar produktet fra deg eller henteseddel eller produktet er stilt til rådighet for oss.

Angreretten gjelder ikke brukere som handler på vegne av bedrift eller organisasjon.

9. Mangelende levering

Dersom selgeren ikke fremskaffer varen i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig. Gjerne e-post.

10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.